Är det en kvinnlig rättighet att få barn?

Jag är inte så intresserad av politik.

Men jag blir arg:
när regler gör att vi (ja, jag säger vi, för jag bor här i Sverige, som är ett demokratiskt land, alltså vi..) utvisar människor som är sjuka eller riskerar sitt liv om de återvänder. Eller egentligen förstår jag mig inte på reglerna alls. Låt alla stanna. Varför inte?
och en hel del andra politiska förslag som kommer, då funderar jag på ”hur tänker dom egentligen??”

Och nu, har det kommit ett förslag om att Sverige ska ”tillåta” eller kanske till och med erbjuda insemination av kvinnor, singel kvinnor så de kan få barn. För bara för man inte har en man att få barn med så är det ju en rättighet att få barn.
Tyckte du att det där lät ironiskt? Jo, så är det.

För jag förstår inte VARFÖR det ska vara en rättighet att få barn. Jag tänker inte säga ett ord om att jag tror att det är bäst att barn får växa upp med två föräldrar. Eller att pappan behöver finnas där för barnet, eller att två kvinnor är dåliga föräldrar. Eller att ensamstående föräldrar inte är bra.. Tänker inte säga något om det. För jag tycker det inte handlar om det (och jag tycker inte ens det).
Utan jag tycker att det handlar om vad vi tycker oss ha rätt till.

Jag hoppas och vill gärna få barn i framtiden.(precis som jag gärna vill träffa någon att dela mitt liv med..)

Men till vilket pris?

Har jag den rättigheten?

Jag tycker att det är bra att Sverige erbjuder hjälp till par som inte kan få barn på ”det naturliga sättet”. (Även om jag kanske anser att man gärna bör kolla på adoptions möjligheter först, för det finns väldigt många barn som bara väntar på att få föräldrar – nej, detta har jag inte källor på. Utan jag mest tror att det är så..)

Men om jag som kvinna lever ensam, varför ska jag ha rätt att få barn? Bara för att jag med min kropp har den möjligheten? Det är ju knappast så att singelmäns rättighet att få barn tas upp. Men det är kanske bara för att de saknar livmoder…

Hur tänker ni?

Om just detta har jag ganska mycket tankar och åsikter, så risken finns att temat återkommer.. (När jag samlat mina tankar ytterligare..)

En tanke på “Är det en kvinnlig rättighet att få barn?

Lämna en kommentar